اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

چه فیلم‌هایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارند؟ | غایبان سرشناس‌تر از حاضران

  • کد خبر: ۹۳۶۴۴
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
چه فیلم‌هایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارند؟ | غایبان سرشناس‌تر از حاضران
روز گذشته فیلم‌های بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد اما نام‌های بزرگی از حضور در جشنواره امسال جا مانده اند.

به گزارش شهرآرانیوز - روز گذشته فیلم‌های بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد اما طبق گزارش سینمادیلی نام‌های بزرگی از حضور در جشنواره امسال جا مانده اند.


فهرست فیلم‌های بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر


در روزهای گذشته سعید روستایی و مانی حقیقی از غیبتشان در جشنواره فجر به دلیل آماده‌نبودن فیلم‌هایشان («برادران لیلا» از روستایی و «تفریق» از مانی حقیقی) خبر دادند. فیلم «قاتل و وحشی» اثر پرحاشیه حمید نعمت الله هم که با کش‌وقوس‌های زیاد از جشنواره امسال کنار گذاشته شد.


نزاع و بحث دوباره سر فیلم «قاتل و وحشی» | بیانیه سازندگان مقابل بیانیه دبیرخانه جشنواره فجر


از دیگر فیلم‌هایی که امسال در جشنواره حاضر نیستند «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی است که گویا اصلا متقاضی حضور در جشنواره امسال نبوده است.

اما غیبت «شب داخلی دیوار» اتفاق عجیب فهرست فیلم‌های سودای سیمرغ است. فیلم جلیلوند سال گذشته تولید شده و بعید است برای حضور در جشنواره آماده نباشد. هرچند نسخه‌ایی هم از این فیلم به هیئت انتخاب ارائه نشده ولی دلیل غیبت این فیلم در جشنواره فجر هنوز نامشخص است. به این ترتیب هر سه فیلم نوید محمدزاده در جشنواره فجر چهلم حضور ندارند

«پیر پسر» اکتای براهنی هم دیگر غایب امسال است تا حامد بهداد و لیلا حاتمی به جمع بازیگران غایب جشنواره چهلم اضافه شوند.

تا پیش از اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر، شنیده‌ها حاکی از آن بود که «غریزه» سیاوش اسعدی یکی از پدیده‌های جشنواره است ولی این فیلم هم در فهرست فیلم‌های اعلام شده این دوره نیست.

گمان می‌رود که فیلم «غریزه» با مشکل ممیزی و سانسور اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد (شورای پروانه نمایش) مواجه شده و‌ سازندگان فیلم نیز زیر بار تحمیل ممیزی و سانسور نرفته و نخواهند رفت.

«غریزه» یکی از پر هزینه‌ترین و پرلوکیشن‌ترین فیلم‌های بخش خصوصی‌ سینمای ایران است که منجیل، رودبار، لوشان، قزوین، تاکستان و محمدشهر کرج از جمله لوکیشن‌های اصلی فیلم بوده‌اند.

امین حیایی، پانته‌آ پناهی‌ها و ژاله صامتی از بازیگران این فیلم هستند. گفته می‌شود دو چهره جدید هم در نقش‌های اصلی فیلم‌ معرفی خواهند شد.

فیلم فرزاد مؤتمن هم یکی از غایبان جشنواره فجر ۴۰ است با این تفاوت که فیلم او را هیئت انتخاب رد کرده است. او به تازگی در گفت‌وگویی با ایسنا گفته است:

صادقانه می‌گویم که «شبگرد» را به جشنواره فیلم فجر ارائه کردم ولی آن را نخواستند؛ اشکالی هم ندارد.‌ وقتی به کلیت فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره نگاه می‌کنیم نکته‌ای جلب توجه می‌کند و آن هم این واقعیت است که از سال ۱۳۸۶ یک تهاجم به طور خزنده برای حذف برخی فیلمسازها و جایگزینی آن‌ها با فیلمسازهای خاص و همفکر شروع شد و الان در حال رسیدن به شکل کامل خود است. مسئله تاسف‌آور این است که این تهاجم علیه فیلم‌سازها، توسط سازمان سینمایی صورت می‌گیرد و با توجه به ابعاد گسترده‌ای که دارد پیش‌بینی می‌کنم این حملات شامل بازیگران هم بشود. درواقع تلاش بر یکدست کردن همه چیز است و در این بین هرآنچه را درک نکنند یا از چیزی که در نظر دارند دور باشد به آن تهاجم می‌کنند، اصلا انگار یک جنگ است. 

کارگردان فیلم «سراسر شب» و «شب‌های روشن» که در سه دوره از جشنواره فجر نامزد دریافت جایزه شده بود، ادامه داده است:

در چنین شرایطی مهم این است که فیلم‌سازان با هم متحد باشند چون «خانه سینما»یی هم برای حمایت نداریم. خانه سینما منفعل است، نمی‌تواند ما را متحد کند و عملاً به یکی از بازوهای اجرایی سازمان سینمایی تبدیل شده است؛ پس خود فیلم‌سازها باید با هم متحد شوند و به حذف، سانسور و توقیف فیلم‌هایشان اعتراض کنند. من خیلی خوشحالم که در مورد حذف فیلم «قاتل و وحشی» از جشنواره اعتراض‌هایی شد بخصوص آنکه بعضی از این اعتراض‌ها توسط خود فیلمسازها صورت گرفته است. تقاضای پروانه نمایش کرده‌ام تا فیلم را اکران عمومی کنیم. امیدوارم حداقل در آنجا مشکلی پیش نیاید چون من فیلم را بر اساس فیلمنامه‌ای ساختم که پروانه ساخت گرفته بود و تغییری هم در آن ندادم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->